COVID-19

Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura sedia bantu pemandu bas wanita pulang

25/05/2020 06:57 PM

Oleh Massita Ahmad

SINGAPURA, 25 Mei  -- Suruhanjaya Tinggi Malaysia di sini bersedia untuk membantu seorang pemandu bas wanita warganegara Malaysia, dilihat dalam klip video viral yang menyayat hati untuk kembali ke tanah air, menyaksikan pengebumian suaminya.

Suruhanjaya memahami rayuan wanita itu, yang tidak dapat menahan perasaan sedihnya selepas menerima berita mengenai kematian suaminya tetapi tiada siapa yang pasti sama ada dia telah berjaya pulang ke rumah.

Timbalan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Singapura Muhammad Radzi Jamaluddin berkata Suruhanjaya Malaysia sentiasa bersedia untuk membantu rakyat Malaysia yang terpaksa pulang akibat kecemasan, walaupun sekatan perjalanan ketat dikuatkuasakan di kedua-dua belah Tambak Johor disebabkan pandemik COVID-19.

Sejak 27 April, warganegara Malaysia yang berhasrat untuk pulang dari Singapura melalui jalan darat dikehendaki mendapatkan permit masuk dari Suruhanjaya Tinggi Malaysia sekurang-kurangnya dua hari sebelum tarikh mereka berlepas.

“Jika kes kecemasan, kami akan melakukan yang terbaik untuk memberikan tarikh tersedia kepada pemohon,” kata Muhammad Radzi.

Klip video yang disebarkan di media sosial itu pada Sabtu malam menunjukkan seorang wanita warganegara Malaysia, yang memandu bas No 189, tidak dapat meneruskan pemanduannya selepas terlalu sedih, sebaik menerima berita itu melalui telefonnya. 

Dia telah memberhentikan bas itu di perhentian bas Clementi dan menangis tidak terkawal sebelum dibantu oleh insan yang prihatin dengan menghubungi pusat kawalan bas itu.

Syarikat pengendali bas, Tower Transit juga berjanji memberikan bantuan penuh kepada wanita tersebut.

“Ia adalah masa yang sukar untuk wanita itu dan kami akan memberikan sokongan penuh serta ruang kepadanya untuk berkabung,” kata jurucakap Tower Transit kepada Bernama melalui jawapan e-mel.

Jurucakap tersebut berkata selepas dimaklumkan oleh individu yang prihatin mengenai nasib yang menimpa wanita itu, syarikat berkenaan menghantar seorang pegawai untuk membantu pemandu wanita itu. 

“Pegawai kami tiba tidak lama kemudian untuk membantunya, manakala seorang lagi pemandu bas, memandu bas itu,” kata jurucakap tersebut sambil mengucapkan terima kasih kepada insan prihatin yang berhenti untuk membantu wanita berkenaan. 

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar Johor R. Vidyananthan, apabila dihubungi berkata: “Dia boleh kembali. Kenapa tidak?”

“Hanya selepas pengebumian dia perlu menjalani kuarantin. Setiap hari, kami membantu rakyat Malaysia pulang ke tanah air kerana kematian anggota keluarga,” kata Vidyananthan.

Beliau berkata wanita itu perlu mendaftar di pusat kuarantin Johor Bahru terlebih dahulu kerana perlu menjalani saringan oleh kakitangan kesihatan dan melakukan ujian swab.

“Permohonan akan dibuat kepada Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA). Sebaik diluluskan, anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) akan membawanya menghadiri pengebumian itu.

“Selepas upacara itu selesai, mereka akan menghantarnya ke pusat kuarantin terdekat,” katanya.

“Contohnya, jika pengebumian itu di Selangor, dia akan dibawa oleh APM Johor menghadiri pengebumian itu dan kemudian dihantar ke pusat kuarantin di Selangor,” katanya.

Bernama masih berusaha untuk mengenal pasti pemandu bas itu dan tempat asalnya di Malaysia.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan