COVID-19

COVID-19: Lembaga LOC beri komitmen penuh jayakan Sukan Olimpik Tokyo

04/03/2020 12:03 AM

KUALA LUMPUR, 3 Mac -- Lembaga Eksekutif (EB) Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) hari ini menyatakan komitmen penuh untuk menganjurkan Sukan Olimpik Tokyo 2020 dengan jayanya, walaupun ketika wabak COVID-19.

Lembaga itu dalam kenyataan memaklumkan mereka telah meneliti laporan mengenai semua langkah yang diambil setakat ini untuk menangani situasi virus korona itu yang diikuti dengan perbincangan menyeluruh.

Ia juga menggalakkan semua atlet supaya terus membuat persiapan untuk acara pelbagai sukan terbesar di dunia itu yang dijadual berlangsung pada 24 Julai hingga 9 Ogos ini.   

“Pasukan petugas bersama sudah ditubuhkan pada pertengahan Februari melibatkan IOC, Tokyo 2020, tuan rumah bandar Tokyo, kerajaan Jepun dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). EB menghargai dan menyokong langkah-langkah diambil, yang merupakan bahagian penting dalam rancangan Tokyo untuk menjadi tuan rumah sukan yang selamat.

“Kami akan terus mengikuti nasihat WHO sebagai agensi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu terkemuka dalam topik ini,” menurut EB yang turut berterima kasih kepada WHO atas kerjasama dan nasihat berharga yang berterusan,” katanya.

IOC juga memuji perpaduan dan solidariti dalam kalangan atlet, Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan, Persekutuan Antarabangsa dan kerajaan-kerajaan atas kerjasama rapat dan fleksibiliti mereka terhadap persediaan Sukan Olimpik khususnya dalam acara kelayakan.

“EB IOC menggalakkan semua atlet untuk meneruskan persiapan mereka bagi Sukan Olimpik ini. IOC akan terus menyokong atlet dengan menyediakan maklumat dan perkembangan terkini yang boleh diakses oleh atlet di seluruh dunia menerusi laman sesawang Athlete365,” katanya.

Virus korona yang telah meragut lebih 3,000 nyawa itu menyebabkan pembatalan dan penundaan banyak acara sukan termasuk kelayakan Sukan Olimpik sejak Januari tahun ini.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan