Laman Utama  I  Berita Utara  I  Berita Selatan  I  Berita Timur  I  Berita Tengah  I Sabah & Sarawak  I  English Version I  BERNAMA.COM
 
 

Polis, perhilitan buat rondaan bersama di hutan


Tarikh kemaskini: 06/07/2019





TAIPING, 6 Julai (Bernama) -- Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersetuju untuk membantu renjer Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) membuat rondaan di dalam hutan. 

Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar berkata kerjasama itu perlu untuk membanteras pemburu haram terutama melibatkan Harimau Malaya selain membantu memusnahkan jerat yang dipasang pihak tidak bertanggungjawab. 

“Saya akan buat pengumuman mengenai operasi bersama dengan polis dalam masa terdekat, manakala kerjasama dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) masih dalam peringkat rundingan kerana ia membabitkan isu teknikal," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Selamatkan Harimau Malaya di sini hari ini.

Menurut Xavier, Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 tidak membenarkan renjer hutan membawa senjata api dan ia sedikit sebanyak membataskan operasi pencegahan pemburu haram lebih-lebih lagi di kawasan yang bersempadan dengan negara jiran. 

"Sebagai contoh, penceroboh masuk ke negara ini melalui sempadan Thailand dan Perak untuk memburu harimau. Hutan Royal Belum di Gerik merupakan hutan simpanan yang terbesar dan banyak harimau hidup di hutan itu," katanya. 

Xavier berkata sejak 2013 hingga tahun lepas, lebih 1,000 operasi jerat dilaksanakan di seluruh negara yang membawa kepada pemusnahan lebih 3,500 jerat  

"Dalam tempoh tersebut 162 penceroboh telah ditangkap atas pelbagai kesalahan melibatkan kes jenayah hidupan liar dan sepanjang tempoh itu juga 14 ekor harimau telah dijerat dan diburu secara haram,” katanya

Mengenai program hari ini, Xavier berkata kerjasama yang dibuat oleh Perhilitan dan AEON bertujuan mendapatkan dana untuk program menyelamatkan Harimau Malaya.

"Ini juga akan membolehkan lebih ramai pegawai perhutanan diletakkan di dalam hutan untuk membuat rondaan, cari dan musnahkan jerat yang dipasang pemburu,” katanya.

-- BERNAMA


 

   

 
 
     
   
 

APM NS sedia hadapi sebarang kemungkinan bencana

 
     

Dr Mahathir, isteri cetus keterujaan di Pantai Chenang

 
     

Anwar setuju tindakan polis tahan individu dikaitkan dengan keganasan

 
     

Ibu mati, anak OKU dijumpai dahaga lapar dalam rumah di Skudai

 
     
 
     
 

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 
     
     
   
   
     
     
     
   
     
   
     
 

 
© 2019 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan
Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.
Paparan terbaik menggunakan Firefox 35.0.1 & Internet Explorer 8.0 dalam resolusi 1024 x 768 piksel