Laman Utama  I  Berita Utara  I  Berita Selatan  I  Berita Timur  I  Berita Tengah  I Sabah & Sarawak  I  English Version I  BERNAMA.COM
 
 

Kerajaan pertimbang pekerja asing dari Afrika


Tarikh kemaskini: 28/06/2019




CAMERON HIGHLANDS, 28 Jun (Bernama) -- Kerajaan akan mempertimbang untuk mengambil pekerja asing dari Afrika bagi menampung keperluan tenaga pekerja asing dalam sektor perladangan pada masa akan datang.

Menteri Sumber Manusia, M. Kula Segaran berkata, ini kerana pekerja asing dari Vietnam dan Indonesia tidak mahu lagi datang untuk bekerja di negara ini disebabkan gaji yang diterima tidak jauh berbeza dengan negara asal.

"Saya telah mengadakan perbincangan dengan duta negara Afrika baru-baru ini dan mereka akan mendapatkan pandangan daripada kerajaan di negara itu mengenai perkara berkenaan.

"Ini satu permulaan dan kita akan melihat kesesuaian (pekerja asing dari negara Afrika) kerana pihak kementerian ada menerima permintaan daripada majikan yang mahukan pekerja dari negara itu untuk bekerja dalam sektor perladangan," katanya kepada pemberita selepas sesi dialog bersama Menteri Sumber Manusia dengan para peladang Cameron Highlands di sini, malam ini.

Dalam perkembangan lain, Kula Segaran berkata pihaknya kini dalam peringkat akhir perbincangan dengan Bangladesh sebelum memeterai memorandum persefahaman (MoU) mengenai kemasukan pekerja asing dari negara itu ke negara ini.

"Semua perjanjian dengan Bangladesh sebelum ini sudah tamat tempoh. Walaupun kita berhasrat untuk menandatangani MoU namun ada beberapa cadangan dan perkara yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

"Antara permasalahan yang perlu diselesaikan adalah gaji serta perlindungan terhadap pekerja asing yang bekerja di sini dan kita juga mahu tahu apakah tindakan (kerajaan Bangladesh) untuk mengambil balik pekerja asing yang tidak berdokumentasi di negara ini," katanya.

-- BERNAMA

   

 
 
     
   
 

Gajah mati ditembak: tiga lagi didakwa

 
     

Jalan sekitar Ipoh ditutup sempena Rumah Terbuka Malaysia Deepavali 2019

 
     

Beruang matahari diselamatkan dari rumah panjang di Betong

 
     

Zaman persekolahan nakal tapi hormat ibu bapa, guru - KPN

 
     
 
     
 

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 
     
     
   
   
     
     
     
   
     
   
     
 

 
© 2019 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan
Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.
Paparan terbaik menggunakan Firefox 35.0.1 & Internet Explorer 8.0 dalam resolusi 1024 x 768 piksel