Laman Utama  I  Berita Utara  I  Berita Selatan  I  Berita Timur  I  Berita Tengah  I Sabah & Sarawak  I  English Version I  BERNAMA.COM
 
 

Warga Indonesia hilang tanpa khabar hampir 40 tahun dicari keluarga


Tarikh kemaskini: 28/06/2019





BATU PAHAT, 28 Jun (Bernama) -- Usaha untuk mencari seorang lelaki yang dikenali sebagai Sugianto oleh anggota keluarganya terus buntu sehingga mereka membuat keputusan untuk menghebahkannya di media sebagai jalan terakhir.  

Bapa saudara lelaki itu, Kasmani Ngarpani, 62, berkata Sugianto Sarmen berasal dari Urun Ketong, Tanjung Batu, Indonesia, gagal dikesan setelah beberapa tahun memasuki negara ini.

Katanya, Sugianto yang memasuki Malaysia pada tahun 1979 itu, kali terakhir berhubung dengan anggota keluarganya pada tahun 1983, termasuklah ibunya, Kartini Sipan, 80, di mana ketika itu Sugianto berada di Pasir Gudang.

“Ketika itu, kami sekeluarga berhubung dengan menggunakan surat dan sekali-sekala menggunakan telefon awam, namun telah terputus hubungan kemudiannya sehinggalah sekarang.

“Sugianto yang merupakan anak sulung daripada lima beradik itu berhijrah ke negara ini untuk mencari rezeki bagi membantu meringankan beban keluarganya,” katanya ketika ditemui, hari ini.

Menurut Kasmani lagi, keluarganya juga telah pergi ke tempat kerja yang dimaklumkan oleh Sugianto sebelum ini iaitu di Pasir Gudang, tetapi mereka dimaklumkan oleh rakan sekerjanya yang anak saudaranya itu telah berpindah ke Pahang untuk bekerja di sana.

Katanya, ahli keluarganya berharap yang orang ramai dapat menghubungi mereka sekiranya mengenali atau pernah terlihat anak saudaranya itu setelah mereka terpisah hampir 40 tahun.

“Ketika memasuki negara ini Sugianto berusia 18 tahun dan sekiranya dia masih hidup usianya berkemungkinan sekitar 50-an, adik bongsunya kini telah berusia 43 tahun.

“Kami berharap agar anak saudara saya ini masih lagi hidup dan dapat bertemu kembali, sekiranya dia mahu terus menetap di negara ini, kami sekeluarga izinkan yang penting kami dapat bertemu dan terus berhubung dengannya.

“Buat masa ini kami masih belum membuat laporan polis berkaitan dengan kehilangannya, dan ibunya sendiri akan ke sini (Malaysia) untuk membuat laporan berkenaan dalam masa terdekat ini,” katanya.

Jelas Kasmani lagi, sekiranya ada maklumat berkaitan dengan anak saudaranya itu, orang ramai boleh berhubung dengannya di talian ?011-2776 8628? atau ?011-3642 4635?.

-- BERNAMA

   

 
 
     
   
 

Dr Md Farid pemimpin muda yang komited bawa idea pembaharuan dalam kerajaan - Aminolhuda

 
     

Balu Mejar Zahir pohon hentikan spekulasi kematian suaminya

 
     

Sebutan kes pengubahan wang haram US$248 juta Riza Aziz pada 24 Sept

 
     

Michael Wong Duta Pelancongan Perak

 
     
 
     
 

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 
     
     
   
   
     
     
     
   
     
   
     
 

 
© 2019 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan
Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.
Paparan terbaik menggunakan Firefox 35.0.1 & Internet Explorer 8.0 dalam resolusi 1024 x 768 piksel