RENCANA

IMPIAN MILKI KAPAL TERBANG KAWALAN JAUH, KINI HOBI

19/01/2020 11:35 PM

Oleh Nurfardlina Izzati Moktar

KUALA PILAH (Bernama) -- Impian sejak kecil untuk memiliki kapal terbang kawalan jauh, bukan sahaja berjaya direalisasikan oleh Anuar Nordin, bekas pegawai waran pasukan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), malah hobinya itu kini menjadi sumber pendapatan.

Anuar, 52, anak kelahiran Johol, Negeri Sembilan berkata sebaik bersara pada 18 Jun 2012, beliau mula mencungkil semula hasrat yang lebih 20 tahun dipendamkan itu dengan menempah satu set kapal terbang kawalan jauh berharga RM950.

Anuar terpaksa melupakan impian untuk memiliki kapal terbang kawalan jauh ketika zaman kanak-kanak, ekoran tuntutan kerja setelah beliau menyertai pasukan TLDM pada 19 Jun 1987.

“Kapal terbang yang saya beli (selepas bersara) kerap jatuh dan akhirnya hancur kerana saya tidak pernah belajar atau mempunyai pengalaman mengendalikan alat kawalan jauh kapal terbang,” katanya kepada Bernama di sini, baru-baru ini.

Meskipun berdepan kesukaran menerbangkan kapal terbang kawalan jauh itu, Anuar berkata perkara itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus berusaha dan mencari jalan penyelesaian.

“Dari situ saya mula bertanya rakan-rakan yang mempunyai minat yang sama dan berlajar cara-cara  mengendalikan kapal terbang kawalan jauh. Kami juga sering bertukar-tukar pendapat mengenai aktiviti tersebut,” kata bapa tunggal kepada enam orang anak ini.

Mengimbau impian zaman kanak-kanaknya, Anuar berkata sejak dari kecil beliau hanya mampu melihat di kaca televisyen dan menyimpan hasrat untuk mempelajari mengenai fungsi dan kelebihan kapal terbang kawalan jauh.

“Agak mustahil bagi budak kampung untuk memiliki kapal terbang kawalan jauh.

"Ketika itu lastik adalah permainan kami, tambahan pula kos memiliki kapal terbang kawalan jauh agak mahal sehingga mencecah ribuan ringgit seunit,” katanya menambah aktiviti itu lazimnya dikaitkan sebagai alat permainan untuk orang kaya.

 

BELAJAR TEKNIK KENDALI & REKA KAPAL TERBANG

Disebabkan hasrat memiliki kapal terbang kawalan itu merupakan impian sejak zaman kanak-kanak, selepas bersara beliau sanggup menghabiskan masa dan wang ringgit untuk mempelajari teknik mengendalikan kapal terbang kawalan jauh dengan betul.

Sedikit demi sedikit Anuar mula mempelajari teknik mengendalikan kapal terbang kawalan jauh di internet termasuk laman Youtube dan blog serta merujuk kepada rakan-rakan yang mahir mengenai selok-belok mengenai kapal terbang kawalan jauh.

“Saya mengambil masa kira-kira setahun untuk mahir menerbangkan kapal terbang kawalan jauh,” katanya menambah pada masa sama, beliau mula menghasilkan sendiri beberapa rekaan kapal terbang kawalan jauh berkuasa elektrik.

Kapal terbang yang berjaya dihasilkan Anuar diperbuat daripada papan busa dan busa mampat.

Anuar menjelaskan proses permulaan menghasilkan kapal terbang kawalan jauh agak renyah, namun menjadi semakin mudah apabila mengetahui selok-belok pembikinan kapal terbang itu.

“Ia memerlukan kesenian, kreativiti dan kesabaran untuk menghasilkan kapal terbang kawalan jauh berkuasa elektrik yang menarik dan berkualiti,” katanya.

Bahan-bahan yang diperlukan dalam pembikinannya ialah gam panas, pisau, pembaris, enjin elektrik berkuasa 2400kw, alat kawalan kelajuan elektrik, bateri, pita pelekat, batang fiber, dawai dan kertas pelekat.

"Kos menghasilkan struktur badan kapal terbang sahaja dalam anggaran RM300 sehingga RM500 manakala kos yang lengkap termasuk alat kawalan jauh dan bateri adalah sebanyak RM1,000,” katanya.

Setiap unit kapal terbang kawalan jauh rekaan Anuar, boleh mencapai kelajuan antara 70 hingga 90 kilometer sejam jam dengan spesifikasi panjang 1.21 meter dan berat dianggarkan antara 700 hingga 800 gram. 

Menurut Anuar, kesemua model kapal terbang terbang kawalan jauh yang direka beliau adalah mengikut model pesawat pejuang dan model pertama dicipta ialah Sukhoi su-35 yang menelan kos sebanyak RM950.

Model lain seperti Jet Mitsubishi F-22, Jet Nova, Eurofighter Typhoon, MiG, Polaris serta beberapa model lain dan kapal terbang kawalan jauh rekaan Anuar ini dijual di laman media sosial Facebook.

Dari segi kuantiti yang mampu dibuat Anuar, beliau boleh menghasilkan sebanyak 20 sehingga 30 unit kapal terbang mainan itu dalam tempoh sebulan, namun Anuar lebih gemar melakukannya secara santai.

“Dalam masa sehari, jika betul-betul fokus, saya boleh hasilkan dua unit kapal terbang kawalan jauh yang mempunyai corak,” katanya menambah model pesawat Sukhoi su-35 dan Mitsubishi F-22, antara model yang sering mendapat sambutan.

Dari segi harga pula, Anuar berkata beliau tidak meletakkan harga yang tinggi kerana yang penting adalah meningkatkan bilangan peminat khususnya dalam kalangan anak muda untuk menjadikan aktiviti menerbangkan kapal terbang kawalan jauh sebagai hobi.

 

DEMONSTRASI PENERBANGAN KAPAL TERBANG

Disebabkan kemahirannya membina kapal terbang kawalan jauh dan menerbangkan kapal terbang mainan itu, Anuar yang juga anggota sebuah badan bukan kerajaan, Kumpulan Penggerak Ibu Bapa dan Komuniti Negeri, Negeri Sembilan sering dijemput ke sekolah untuk berkongsi tentang inovasi dan membuat demonstrasi penerbangan kapal terbang kawalan jauh.

“Baru-baru ini, saya terlibat dengan program Kembara Merdeka 2019 dan saya dijemput melakukan persembahan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Undang Syed Ali Al Jufri, Jelebu dan Sekolah Kebangsaan Senibai, Kuala Pilah,” katanya sambil berharap agar aktiviti menerbangkan kapal terbang kawalan jauh ini dapat diperluaskan menjadi sukan di peringkat sekolah.

Menurut Anuar aktiviti menerbangkan kapal terbang kawalan jauh memberi banyak manfaat kepada pelajar kerana ia bukan sahaja dapat mengelak pelajar terjebak dalam aktiviti kurang sihat malah boleh membantu menetapkan cita-cita mereka sama ada sebagai juruterbang atau jurutera penerbangan suatu hari kelak.

“Jika dibandingkan negara jiran seperti Thailand dan Indonesia, sekolah di sana sudah lama berkecimpung dalam aktiviti bermain kapal terbang kawalan jauh,” katanya.

Beliau turut mencadangkan agar kerajaan menjadikan aktiviti ini sebagai sukan rakyat seperti penganjuran pertandingan wau dan gasing serta menyediakan kawasan khas untuk menjalankan aktiviti berkenaan.

Ditanya mengenai masa depan industri kapal terbang kawalan jauh, Anuar berpendapat bidang ini mempunyai masa depan yang cerah sebagaimana teknologi dron yang kini digunakan untuk pelbagai tujuan.

“Hobi ini tidak lagi memerlukan kos tinggi kerana ada kapal terbang kawalan jauh yang murah. Sesiapa sahaja boleh berkecimpung, asalkan berminat,” katanya mengakhiri perbualan.

 

Disunting oleh Rafe áton Md. Ali

BERNAMA


 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan