EKONOMI

MIDA LULUSKAN 184 PROJEK R&D BERNILAI RM2.97 BILION PADA MAC 2019

05/08/2019 11:46 PM

KUALA LUMPUR, 5 Ogos (Bernama) -- Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah meluluskan sebanyak 184 projek penyelidikan dan pembangunan (R&D) pada Mac tahun ini, melibatkan pelaburan bernilai RM2.97 bilion.

Sebanyak 60 peratus projek yang diluluskan bernilai RM1.60 bilion itu diperoleh daripada syarikat asing manakala selebihnya syarikat tempatan.

Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Azman Mahmud berkata projek itu melibatkan 77 R&D, 58 R&D dalaman, 30 syarikat R&D yang diluluskan dan 19 syarikat status R&D.

“Ini terutamanya dalam industri seperti farmaseutikal, bahan kimia, penjagaan kesihatan, jentera, automotif dan juga elektrik dan elektronik,” katanya dalam ucapan perasmian Tahap Inovasi dan Padanan Perniagaan (IPBM) 2019 disini hari ini.

Menurutnya projek yang diluluskan itu telah mewujudkan lebih 6,500 peluang pekerjaan berkualiti tinggi, terutamanya dalam bidang sains dan teknikal.

Sehingga kini, MIDA telah menganugerahkan status R&D kepada enam syarikat berkaitan universiti, yang membolehkan pelanggan menikmati potongan dua kali ganda dalam perbelanjaan R&D, kata Azman.

“Ini adalah cara cekap cukai untuk melabur dalam R&D, di mana rakan kongsi industri dapat mengakses kepakaran universiti sambil membenarkan ahli akademik untuk menghasilkan lebih banyak penyelidikan dengan potensi komersial yang lebih tinggi,” katanya.

Beliau berkata, MIDA menjangkakan jumlah perbelanjaan oleh perniagaan bagi aktiviti R&D tahun ini adalah kira-kira RM30 juta.

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Azman menegaskan Malaysia sentiasa terbuka kepada pelaburan dari seluruh dunia yang sesuai dengan agenda ekonomi negara.

“Lokasi Malaysia yang strategik adalah kelebihan kami. Sekiranya pelabur hendak melabur dalam sektor yang kita sedang promosikan, termasuk R&D, kita sangat mengalu-alukannya,” katanya, ketika ditanya sama ada perang perdagangan yang sedang berlaku antara Amerika Syarikat-China, akan menggalakkan lebih banyak syarikat asing menubuhkan atau memindahkan pusat R&D mereka dari China ke Malaysia.

Acara hari ini adalah anjuran MIDA dengan kerjasama Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC).

Dihadiri lebih 250 peserta, IPBM 2019 yang bertemakan “Inovasi Untuk Masa Depan Malaysia’ menjadi platform kepada ahli teknologi, saintis dan penyelidik dari universiti untuk mempromosikan ciptaan, inovasi dan hasil penyelidikan mereka kepada pelabur berpotensi dan penggiat industri.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan