AM

PEMERKASAAN EAIC KEPADA IPCMC KOMITMEN TEGAS KERAJAAN PERANGI RASUAH

23/09/2018 10:13 AM

SANDAKAN, 23 Sept (Bernama) -- Pemerkasaan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) menjadi Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) sejajar dengan komitmen tegas kerajaan memerangi gejala rasuah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata IPCMC akan bertindak sebagai badan pemantau bebas yang lebih holistik,

Perubahan ini sebenarnya dilaksanakan selepas banyak laporan awam melibatkan salah laku polis diterima, katanya pada sambutan Pesta Kuih Bulan anjuran Pusat Khidmat Parlimen Batu Sapi dan Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) di sini, malam tadi.

Pesta itu diadakan di perkarangan Pasar Umum Taman Mawar dirasmikan oleh Presiden MPS Datuk Peter Hii Chang Lik.

Liew, yang juga Anggota Parlimen Batu Sapi, berkata kerajaan persekutuan diterajui Pakatan Harapan (PH) menjadikan pencegahan rasuah satu daripada elemen yang penting bagi memastikan kesejahteraan negara terjamin.

Justeru, katanya, di sinilah kaitan antara integriti dan penjawat awam terutamanya pihak penguatkuasa undang-undang untuk melaksanakan amanah serta kuasa yang dipertanggungjawabkan demi kepentingan awam.

Selain itu, katanya status Biro Pengaduan Awam  juga akan ditukar kepada Ombudsman Malaysia, sebuah badan bebas untuk menyiasat aduan awam terhadap isu berkaitan jentera kerajaan serta memastikan tiada kes penyelewengan berlaku dalam jabatan kerajaan .

 “Saya percaya dengan penggubalan Akta Ombudsman ini, pengurusan aduan akan menjadi lebih berkesan,” katanya.

  Dalam pada itu, Liew berkata di negara ini, sambutan Kuih Bulan adalah unik kerana ia disambut oleh seluruh rakyat negara ini tanpa mengira kaum malahan kuih bulan yang dihidang turut menjadi kegemaran semua.

Katanya keunikan ini mampu menjadi pelantar untuk mengukuhkan lagi perpaduan dalam kalangan masyarakat.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan